ارتباط بین سر و صدای حاصل از ترافیک و چاقی

17 اوت 2020 - سر و صدای ناشی از حمل و نقل یک مشکل اساسی در بسیاری از کشورها است، با بیش از میلیون ها نفر که در مناطقی زندگی می کنند که سر و صدای ترافیک جاده ای از سطح 55 دسی بل- که آستانه ی سلامتی تعیین شده توسط اتحادیه اروپا است-، فراتر می رود. در یک مطالعه ی جدید، محققان دانشگاه آکسفورد و دانشگاه لستر، ارتباطی را بین سر و صدای ناشی از ترافیک و چاقی یافتند. این مطالعه که امروز در مجله Environmental Research منتشر شد، نشان می دهد که  قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سر و صدای ترافیک جاده ای، مانند زندگی در نزدیکی یک بزرگراه یا در یک جاده ی شلوغ، با افزایش شاخص توده بدنی و اندازه ی دور کمر، که نشانگرهای اصلی چاقی هستند، مرتبط است.

دکتر Samuel Yutong Cai ، نویسنده ی ارشد این مقاله و اپیدمیولوژیست در دانشگاه آکسفورد، گفت: این داده ها ارتباطی را بین زندگی در مناطق پر ترافیک با سر و صدای زیاد و چاقی نشان داد بطوریکه شیوع چاقی برای هر 10 دسی بل سر و صدای اضافه، در حدود 2٪ افزایش داشت. این ارتباط حتی زمانی که ما طیف گسترده ای از عوامل شیوه زندگی مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل، فعالیت بدنی و رژیم غذایی و همچنین وضعیت اقتصادی-اجتماعی فرد و کل منطقه را در نظر گرفتیم، ادامه داشت. همچنین آلودگی هوا به ویژه موارد مرتبط با ترافیک است که در این مطالعه در نظر گرفته شد.

این مطالعه با نگاهی به داده های مربوط به بیش از 500 هزار نفر که از سه بیو بانک اروپا در انگلستان، نروژ و هلند، بزرگترین مطالعه تا به امروز در مورد ارتباط بین سر و صدا و چاقی است. ارتباط بین سر و صدا و وزن در انگلستان و نروژ تایید شد، اما گروه افراد هلندی چنین ارتباطی مشاهده نشد. در حالی که این مطالعه قادر به تأیید رابطه ی علّی و معلولی نیست، نتایج حاصل از تعدادی از مطالعات قبلی انجام شده در سایر کشورهای اروپایی را منعکس می کند.

پروفسور آنا هانسل، مدیر مرکز بهداشت محیط و پایداری در دانشگاه لستر، می گوید: کاملاً مشهود است که سر و صدای ناخواسته می تواند بر کیفیت زندگی تأثیر بگذارد و خواب را مختل کند. مطالعات اخیر نگرانی هایی را مبنی بر اینکه ممکن است سلامت عمومی را تحت تأثیر قرار دهد، ایجاد کرده است. بعضی از مطالعات حاکی از ارتباط سر و صدا با بیماریهای قلبی و دیابت هستند. سر و صدای جاده ای ممکن است سطح استرس را افزایش دهد، که می تواند منجر به افزایش وزن بخصوص در اطراف کمر شود.

دکتر Cai ، گفت: در سطح فردی، تبعیت از یک شیوه ی زندگی سالم همچنان یک استراتژی برتر برای جلوگیری از چاقی است. با این حال، در سطح جمعیت، این نتایج می تواند برخی از پیامدهای سیاسی را به دنبال داشته باشد. برای مثال سیاست های زیست محیطی که کاهش قرار گرفتن در معرض سر و صدای ناشی از ترافیک را هدف قرار می دهند، ممکن است به مقابله با بسیاری از مشکلات بهداشتی، از جمله چاقی کمک کند.

یک تحقیق دیگر به رهبری پروفسور هانسل در مورد سایر انواع سر و صداها در انگلستان، مانند سر و صدای هواپیما، و تأثیر آن بر سلامت افراد در حال انجام است. در آینده، مطالعات پیگیری طولانی مدت می توانند اطلاعات بیشتری را در مورد چگونگی رابطه ی بین سر و صدا و وزن ارائه دهند.

دکتر Cai می گوید: هنگامی که از COVID-19 نجات بیاییم و شرایط بهبود یابد، دولت را به وضع سیاست هایی برای بهبود مدیریت ترافیک و ایجاد فضاهای عمومی ایمن تر، تمیزتر و ساکت تر، ترغیب خواهیم کرد. آلودگی هوا در حال حاضر یک خطر بهداشتی شناخته شده است، اما اکنون شاهد افزایش شواهدی هستیم که نشان می دهد سر و صدای ناشی از ترافیک یک مشکل مهم بهداشت عمومی است. ما باید از این فرصت استفاده کرده و راه هایی را برای سامان دهی مجدد جامعه، شهرها و جوامع بمنظور پشتیبانی از سلامت افراد و به دست آوردن نتایج درمانی بهتر در کل جمعیت، بیابیم.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200817/New-study-finds-a-connection-between-traffic-noise-and-obesity.aspx